امروزه فناوری و اینترنت چنان به زندگی ما هجوم آورده است که اکثر ما نمی توانیم زندگی بدون آن را تصور کنیم. این مشکل در شرکت ها نیز پیش می آید و بسیاری از فعالان این حوزه بازاریابی را با دیجیتال مارکتینگ یکی دانسته اند.
اهمیت زیاد دیجیتال مارکتینگ باعث می شود بسیاری از افراد تمایل
دیجیتال مارکتنیگ مشهد به ورود به آن داشته باشند و به همین دلیل این افراد نیاز به یک ایده کلی در مورد بازاریابی دیجیتال و جنبه های مختلف آن دارند.
در این قسمت سعی شده است دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با بازاریابی سنتی به طور کامل توضیح داده شود و مزایای استفاده از ابزارهای دیجیتال برجسته شود. در ادامه ابزارها و ویژگی های کلیدی موثر در بازاریابی دیجیتال را معرفی می کنیم.
اگر با این مفهوم تازه کار هستید و به یک مقاله کامل در این زمینه نیاز دارید، حتما با ما همراه باشید.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر بازاریابی و تعریف آن را بدانیم، تعریف دیجیتال مارکتینگ کار آسانی است.
استفاده از هر ابزار یا فضای دیجیتال برای دستیابی به اهداف بازاریابی یک کسب و کار را بازاریابی دیجیتال می گویند.
این اهداف را می توان در تمامی زمینه های بازاریابی مانند تبلیغات، فروش، برندسازی، روابط عمومی، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها یافت و در تمامی این حوزه ها از ابزارهای دیجیتال استفاده می شود. به این ترتیب گستره و پیچیدگی دیجیتال مارکتینگ با خود بازاریابی برابری می کند و می توان گفت با وجود ابزارهای پیشرفته و مدرن، این پیچیدگی در بازاریابی دیجیتال بیشتر است.
ابزارهای زیادی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که بخشهای مختلف آن را تشکیل میدهند. در ادامه به این بخش ها خواهیم پرداخت؛ اما ابتدا به تفاوت بازاریابی دیجیتال و مدل سنتی خود اشاره می کنیم.
تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قبل از معرفی ابزارهای دیجیتال، از ابزارهای بازاریابی دیگر برای رشد و سودآوری کسب و کار استفاده می شد. پس از ظهور دیجیتال مارکتینگ، این ابزارها بازاریابی سنتی نامیده شدند.
بازاریابی سنتی از ابزارهای غیر فیزیکی مانند روزنامه، مجلات، جلسات حضوری، تمبرهای پستی و بنرهای پارچه ای و کاغذی استفاده می کند. بنابراین، تفاوت اصلی را می توان در ابتدا مشاهده کرد که آیا ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی دیجیتالی هستند یا خیر. اما دیجیتال بودن یا نبودن ابزارهای ما چه فرقی می کند؟
در این سوال باید به سراغ امکانات و ویژگی هایی برویم که ابزارهای دیجیتال به ما می دهند که قبلا و در بازاریابی سنتی وجود نداشت. بنابراین تفاوت اصلی بازاریابی سنتی و دیجیتال را باید در ویژگی های اصلی ابزارهای دیجیتال جستجو کرد.
بنابراین، بازاریابی سنتی در آینده به طور کامل رها نخواهد شد. زیرا در برخی از کسب و کارها، امکانات ارائه شده توسط ابزارهای سنتی مانند ملاقات حضوری را نمی توان با هیچ ابزار دیجیتالی جایگزین کرد.
بنابراین، درک کامل امکانات هر دو نوع بازاریابی و سپس استفاده صحیح و در زمان مناسب از هر ابزار و عملکرد، کار خوبی است. یک بازاریاب سنتی به دلیل امکانات دیجیتالی می تواند وارد این فضا شود. اما به دلیل شناسایی و استفاده نادرست از موفقیت کمتری نسبت به قبل برخوردار است.
دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست؟
شاید در ابتدا این عبارت برای شما جدید و نامفهوم به نظر برسد. زیرا از نظر اکثر مردم دیجیتال مارکتینگ به فضای آنلاین و اینترنتی مربوط می شود. اما همانطور که در تعریف ذکر شد، دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای دیجیتال سروکار دارد نه ابزارهای آنلاین.
به همین دلیل میتوان بازاریابی دیجیتال را به دو بخش آنلاین و آفلاین تقسیم کرد. نمونه هایی از انواع آفلاین شامل بیلبوردهای دیجیتال، تبلیغات تلویزیونی، نرم افزار CRM تجاری و تبلت های سفارش رستوران می باشد. در این روش از ابزارهای دیجیتال استفاده می شود. اما بدون اتصال به اینترنت.
معایب دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست؟
همانطور که در مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال گفتیم، دیجیتال مارکتینگ آفلاین در این زمینه بی تاثیر و بی تاثیر تلقی نمی شود و هر روشی کاربرد خاص خود را دارد; با این حال، وقتی به فرصت هایی که ابزارهای آنلاین برای کسب و کار ما فراهم می کنند توجه کنیم، می توان گفت که بازاریابی دیجیتال از نوع آفلاین بسیار محدود است و به اندازه کافی استفاده نمی شود. بنابراین به کسب و کارها توصیه می شود از بازاریابی دیجیتال آنلاین نهایت استفاده را ببرند و روی آن تمرکز کنند.
نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار شما چیست؟
در کنار محصول، بخش مهمی از هر کسب و کار بازاریابی است. زیرا کسب و کار برای کسب سود به مشتریان نیاز دارد و این کارکرد اصلی بازاریابی است
پیشرفت فناوری و اینترنت فرصت های منحصر به فردی را برای بازاریابان باز کرده است که در گذشته وجود نداشته است. به همین دلیل، اکثر شرکت ها برای رسیدن به رقبای خود در این فضا به دیجیتال مارکتینگ روی می آورند.
در طول سال ها، بازاریابی دیجیتال به بخش مهمی از هر کسب و کاری تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارها وب سایت ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی مختلف دارند. آنها همچنین از ابزارهای کاربردی مانند Google Analytics، Google Ads، Search Console و غیره استفاده می کنند.
کسب و کارها می توانند افرادی را به عنوان بازاریاب دیجیتال استخدام کنند یا از خدمات آژانس های بازاریابی دیجیتال و فریلنسرها استفاده کنند. به طور کلی، کسبوکارهایی که به پذیرش بازاریابی دیجیتال فکر نکردهاند، در آینده متضرر خواهند شد.
آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل کار می کند؟
بله، اما به شرطی که در جای مناسب استفاده شود. در کسب و کارهایی که محصول یا پلتفرم دیجیتالی بزرگی دارند، شکی نیست که تمرکز اصلی کسب و کار باید روی دیجیتال مارکتینگ باشد.
کسب و کارهای سنتی نیز می توانند از مزایای بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. اما این استفاده باید آگاهانه باشد و به دلیل محبوبیت بازاریابی دیجیتال، مدیر کسب و کار وارد آن نشده است. در برخی کسبوکارها، دسترسی به مشتریان در فضای دیجیتال امکانپذیر نیست و جلسات و مصاحبههای حضوری همچنان روش اصلی فروش است. اما در همین مدل می توان از ابزارهای دیجیتال برای بهبود سفر خرید مشتری و ارائه گزینه های بیشتر استفاده کرد. در نهایت دیجیتال مارکتینگ در تمامی کسب و کارها قابل استفاده است و شناخت ابزارها و ویژگی های دیجیتال و استفاده صحیح از آنها مهم است.
مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در این بخش، امکانات و مزایایی را که بازاریابی دیجیتال نسبت به رقبای خود دارد، یعنی. بازاریابی سنتی، بنابراین می توانید در مورد برنامه های بازاریابی دیجیتال بیشتر بدانید.
1- بیشتر بگیرید
با توجه به فرصت هایی که اینترنت در اختیار ما قرار می دهد، ما به بخش زیادی از مشتریان بالقوه در بازاریابی دیجیتال دسترسی داریم. موضوعی که با بازاریابی و دسترسی سنتی تقریبا غیرممکن است کاملاً تعریف شده است. دسترسی بیشتر و پتانسیل افزایش تعداد مشتریان در سطح ملی و حتی جهانی و در نتیجه افزایش سود.
2- هزینه های کمتر
پول به طور مؤثرتری برای بازاریابی دیجیتال خرج می شود و این منجر به افزایش بازگشت سرمایه در فعالیت های دیجیتال می شود. این به این دلیل است که ابزارهای دیجیتال به ما توانایی نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های بازاریابی را می دهند. هر چه بیشتر هزینه ها در راه های خاص هزینه شود، با پول کمتر می توان به نتایج بهتری دست یافت.
3- اندازه گیری بهتر
همانطور که قبلا ذکر شد، توانایی سنجش موفقیت یا شکست یک فعالیت یکی از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است. یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی عملکرد بر اساس اندازه گیری است. به این ترتیب، تنها عملیاتی انجام می شود که امکان نظارت کامل بر رویدادهای آن را فراهم می کند. زیرا از این طریق می توانید نتایج بهتری بگیرید. در بازاریابی سنتی، اندازهگیری موفقیت و شکست فعالیتهای عملیاتی دشوار، پرهزینه و گاهی غیرممکن است.
4- شخصی سازی آسانتر
یکی از استراتژی های بازاریابی، ارائه پیشنهادات ویژه با توجه به ویژگی ها و نیازهای هر مشتری است. در این صورت شانس پذیرش پیشنهاد مشتری افزایش می یابد. این روش مستلزم شناخت کامل مشتری است و زمانی که تعداد مشتریان زیاد باشد این امر برای بازاریابی سنتی مشکل می شود. از طرف دیگر دیجیتال مارکتینگ توانایی ثبت رفتار و عملکرد مشتریان را دارد، بنابراین میتوانیم به صورت خودکار تبلیغات شخصیسازی شده در اختیار آنها قرار دهیم و فروش را افزایش دهیم.
5- برندسازی قوی
برند یکی از مهمترین بخشهای هر کسبوکاری است که با داشتن مشتریان وفادار و اعتماد به برند، آینده آن را تضمین میکند. استفاده از ابزارهای دیجیتال به برند کمک خواهد کرد. رسانه های اجتماعی مکانی است که می توانید نام و شهرت خوبی برای برند تجاری خود ایجاد کنید. اتصالات اینترنتی نیز برای همین منظور در بسیاری از شرکت ها ایجاد می شوند.
در بازاریابی سنتی، فرصت تعامل با مشتری حداقل است و محدود به زمان صرف شده در فروشگاه یا حضوری یا تلفنی است. برعکس، ارتباط مداوم با مشتریان در بازاریابی دیجیتال آسانتر است. شبکه های اجتماعی، ایمیل و پیامک مهمترین ابزار دیجیتال برای ارتباط با مشتریان هستند. هر چه مشتری بیشتر با کسب و کار ما تعامل داشته باشد، محصول ما بهتر در ذهن او ثبت می شود و احتمال اینکه هنگام خرید محصول ما را انتخاب کند، بیشتر می شود.
7- هدف گیری بهتر
هنگام تبلیغات در بازاریابی سنتی، تقریباً غیرممکن است که تعیین کنید چه کسی تبلیغ را ببیند. بسیاری از بازاریابان و فروشندگان فعالانه با مشتریان خود تماس می گیرند و سعی می کنند فروش را ببندند. اما در دیجیتال مارکتینگ می توان هدف تبلیغات را مشخص کرد و تبلیغات هدفمند را فقط برای گروهی از مشتریان با ویژگی های خاص ارسال کرد. نیازی به گفتن نیست که بسیاری از تبلیغات با این بهینه سازی می شوند.